Eskilstunas nya busstrafik - Nya linjenätet är klart!

2011-09-14

Eskilstunas nya busstrafik:

Nya linjenätet är klart!

Den 11 december är det trafikstart för Eskilstunas nya busstrafik. Förslaget som bland annat arbetats fram tillsammans med allmänheten är nu färdigarbetat och klart.

Den nya busstrafiken i Eskilstuna är så gott som klar. De nya linjesträckningarna presenteras på vår hemsida samt i vårt nyöppnade KundCenter på Rademachergatan 16 i Mediehuset i Eskilstuna.

-          Några justeringar kan komma att ske under hösten och efter trafikstart 11 december 2011, säger Helena Ekroth. Men det är normalt i trafikplaneringssammanhang – och bra! Genom att ha en levande trafikplanering som går att förändra ser vi till att den ger största möjliga nytta.

-          Vi är stolta och glada över att få presentera den nya busstrafiken, berättar Helena Ekroth. Utvecklandet av det nya linjenätet, av tidtabellen och i placering av hållplatser har skett och sker i brett samråd. Det har gjort att trafiksystemet nu är byggt för att möta såväl dagens som morgondagens behov - för människor som reser med oss idag och för framtidens resenärer. Här har de många förslag och idéer vi fått från allmänheten varit en värdefull källa. Det mesta arbetet har företagits i trepartssamverkan med Eskilstuna kommun och med entreprenören Veolia för att säkra ett gott fungerande, sett ur olika perspektiv, förklarar Helena Ekroth.

Under hösten kommer också de nya bussarna att tas i trafik. Lanseringen kommer att ske i etapper för trafiksäkerhetens skull.

Vi startar med fem nya bussar på linjen Eskilstuna – Nyköping där den första nya bussen sattes i trafik igår 13/9, fortsätter Helena Ekroth. Det betyder att alla bussar på den här sträckan kommer att vara av så kallad komfortmodell och efter hand utrustas med Internet ombord.

-          Under oktober kommer de resterande bussarna i Landsbygdstrafiken att trafiksättas. Och de efterlängtade stadsbussarna med gasdrift levereras till Eskilstuna så att de successivt kan fasas in under november och första halvan av december månad, avslutar Helena Ekroth.

För mer information kontakta:

Helena Ekroth, Områdeschef

Länstrafiken Sörmland